Subiectul articolului publicat de domnul Andrei Pleșu, ”A
fi contra”, mi se pare incitant așa că vă rog să-mi permiteți să-mi dau
cu părerea în mod critic și spontan. Cred că există o diferență fundamentală
între a lăuda/critica pe cineva și a
lăuda/critica ceva. În primul caz
este vorba de a judeca o persoană – un gest destul de riscant. În ultimul caz este
vorba de a judeca un fapt sau o idee – un lucru mult mai rezonabil. Paradoxal,
mulți se pricep să judece persoane și foarte puțini sunt capabili să discute doar
la nivel de idei. Dacă am fi ființe pur raționale, care analizează doar idei,
atunci nu sunt convins că între laudă și critică ar trebui să facem mare diferență.
Dar, din moment ce suntem ființe preponderent emoționale, critica este asociată
cu agresiunea iar lauda cu încurajarea persoanei (ideea trece adesea
neobservată). Rezultă că, în practică, este mult mai riscant să criticăm pentru
că lezăm stima de sine a persoanei. În acest context, sunt de acord că a
critica ar trebui să implice o mult mai mare responsabilitate. Excepție face
cazul omului înțelept pe care, teoretic, critica nu îl atinge semnificativ la
nivel emoțional. De altfel, cine vorbește despre tine vorbește despre el (cum
bine spunea Osho) iar o critică nedreaptă este în fond o laudă ascunsă (cum
bine spunea N.Taleb).
În legătură cu autoritatea și cunoașterea temeinică, din păcate funcționează
binecunoscutul efect Dunning–Kruger:
ignorantul suferă de o superioritate iluzorie iar cel foarte competent tinde să
se îndoiască de sine și să creadă că ceea ce el face cu ușurință poate să facă
și altul. Fiecare cu limitarea lui. De aici rezultă că cei mai vocali și
lipsiți de dileme ar trebui să fie tocmai cei mai ignoranți. Poate un înțelept (de
exemplu domnul Pleșu prin articolul său) să schimbe lucrurile dacă pune în discuție problema? Greu de crezut. O întrebare mai bună este dacă societatea
posedă mecanismele necesare pentru a acorda locul cuvenit ignorantului vocal. Dacă
acesta ajunge mare politician sau lider de opinie atunci avem într-adevăr o problemă
gravă. Dar ce altceva înseamnă rating-ul mare al unor emisiuni televizate în
care abundă ignoranții vocali decât tocmai eșecul societății în fața asaltului prostiei
sigure de sine? De ce tindem să dăm crezare politicienilor guralivi și
agresivi? Mă tem că problema e prea complicată pentru a fi discutată aici dar merită meditat asupra ei.
Dacă până în acest punct am fost mai degrabă de acord cu domnul Pleșu,
următorul paragraf îmi ridică serioase semne de întrebare: ”Spiritul critic e, dimpotrivă, expresia unei pregnante conştiinţe de
sine. Eul critic este autoritar, sigur de el însuşi, bucuros să se diferenţieze
de ceea ce critică, prin deriziune, asprime brutală sau vervă demolatoare”.
Spiritul critic este descris aici ca fiind ceva ce implică puternic și partea
emoțională: ”bucurie”, ”asprime”, ”vervă demolatoare”. Ca să știm despre ce vorbim este
foarte important să definim clar termenii. Astfel, dacă ne uităm în DEX găsim: ”a critica - a dezvălui lipsurile, greșelile,
defectele unor persoane, ale unei opere, ale unor stări de lucruri (arătând
cauzele și indicând mijloacele de îndreptare); a aprecia valoare etica,
artistică etc. a unei opere; a arăta cu răutate (sau cu exagerare) părțile
slabe ale unui lucru sau ale unei persoane”. Din nou regăsim elemente care
țin de partea emoțională. Ideile faptele și persoanele sunt tratate de-a valma.
Din contră, la K.R.Popper găsim cu totul altceva: “secretul desăvârșirii intelectuale este spiritul critic; este
independenţa de gândire. Iar aceasta duce la dificultăţi ce se dovedesc insurmontabile
pentru orice gen de autoritarism. Omul autoritar va selecta în general pe cei
care se supun, care cred, care receptează influenţa sa. Dar făcând aşa el va
selecta în mod sigur mediocrităţi, pentru că îi va exclude pe cei care se
revoltă, care se îndoiesc”. Tot Popper mai introduce și termenul de ”raționalism
critic” care presupune o atitudine de tipul: “eu mă pot înșela, tu s-ar putea să ai dreptate, noi împreună am putea probabil
să descoperim drumul spre adevăr”. Despre care ”spirit critic” vorbim
atunci? Oare nu e cam mult să numim ”spirit” ceva ce este în fond o formă a
prostiei: critica distructivă adresată persoanei?
Poate doar dacă vorbim despre ”spiritul” ignorantului.
În fine, acest articol îmi oferă un bun pretext pentru a sublinia încă odată diferența radicală dintre gândirea critică (despre care
am scris
cu alte ocazii) și critica ca atac la
persoană (îmi pare rău dar nu o pot numi ”spirit critic”) care este în opinia mea o manifestare a prostiei în perfect acord cu efectul Dunning–Kruger amintit anterior. Nu voi comenta restul
articolului deoarece chestiunea predării religiei în școli mă cam depășește.
Dar sper ca într-o zi, în loc de oportunitatea orei de religie să discutăm despre
necesitatea orei de dezvoltare a gândirii
critice și creative înțelese în sensul lor constructiv, adică legate mai
degrabă de rațiune și idei decât de persoane și ego-uri. Ar putea fi un mod de
a ne mai distanța puțin de auto-suficienta ignoranță.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu